Vékony klienses Szociálpolitika
programváltozat

A Webszociálpolitika teljes körűen és tökéletesen lefedi, támogatja, illetve dokumentálja az Önkormányzat Polgármesteri Hivatalában a szociálpolitika ügyekkel kapcsolatban felmerülő ügyintézői feladatokat. Lehetőséget biztosít arra, hogy a teljes ügyintézés minden fázisa feldolgozható legyen a számítógépen, beleértve a segélyigények feldolgozását, az előzményezést, a döntés előkészítést, a határozathozatalt, a támogatások kifizetését, a vezetői információszolgáltatást valamint a hivatalos statisztikák elkészítését (KSH OSAP1206, OEP jelentés)
A Webszociálpolitika program képes az NRSZH Pénzbeli és Természetbeni ellátások Rendszerével (PTR) kommunikálni, mely során felküldésre kerülnek a szükséges adatok, a kommunikáció zárásaként, pedig megérkezik az Elbírálási azonosító.
A Webszociálpolitika program elkészíti az utalási állományokat a következő formátumok bármelyikében: Postai utaló floppy, OTP bankterminál, Postabankos bankterminál, Raiffeisen Bank bankterminál, Electra program. Utaláskor automatikusan felismeri a hibás utalási tételeket. Lehetőség van az azonos személynek utalandó tételek egybevonására.
Napló állományokból bármikor megtekinthetők a korábban elutalt tételek a teljes adatkörnyezetükkel együtt. Megvalósult az utalási állományok teljes körű naplózása és archiválása.
A Webszociálpolitika program kezeli a részkifizetéseket, a megosztott kifizetéseket, valamint a megszokottól eltérő kifizetési módokat (pl.: általában postán utalják xy-nak a segélyt, de csak egyetlen hónapot házipénztárból fizetnének). A fenti lehetőségeket úgy biztosítja a rendszer, hogy közben nem nő meg az ügyintéző munkája.
A Webszociálpolitika program készítésekor elsődleges feladatunknak éreztük olyan eszközt adni a szociális ügyintézők kezébe, amellyel az összes feladatukat el tudják végezni. Ezért fontos, hogy egy képernyőn, egyetlen pillantással fel tudja mérni egy segélyezett személy teljes korábbi szociálpolitikai előéletét. Így programunk "eseményeket" kezel, az események egy adott személy vonatkozásában együtt láthatóak, akár több évre visszamenőleg is. Fordított időrendi sorrendben látható, hogy mikor, mi történt az ügyféllel, melyik napon kapott segélyt, vagy mikor volt elutasítása. Csak lépkedni kell az ügyfelek listáján, és a rendszer akár több évre megjeleníti, hogy mi történt az adott időszakban az ügyféllel. Ugyancsak önálló eseményként jelenhetnek meg a segélyek esetleges szüneteltetései, továbbfolyósítása vagy megszüntetése. De lehetőség van egyéb, az ügyfelekkel kapcsolatos munkafázis gépi feldolgozására is. Ilyen lehet például az otthoni gondozás vagy a hiánypótlásra felszólítás. Az önálló események közvetlenül listázhatóak, statisztika készíthető róluk, valamint szűrési feltételekben felhasználhatók.
Esemény típusok
- Segélyek: segélyek közé tartoznak azon támogatási formák, amelyek esetében a hivatal pénzt fizet. Ilyenek az eseti, valamint a rendszeres támogatások, tetszőleges, a helyi szociális rendeletnek megfelelő bontásban.
- Egyéb intézkedések: azon eseményeket nevezünk egyéb intézkedésnek, amelyeknél nincs kifizetés. Példa lehet erre az Öregek napközi otthona, Szociális otthoni ellátás, stb.
- Elutasítások: a program külön, önálló eseményként kezeli az elutasításokat. Minden elutasításhoz tárolható az indokolása, valamint a jogszabályi hivatkozás.
- Kérelmek: a program erőssége, hogy lehetővé teszi a teljes segélyezési folyamat nyomon követését, képes fogadni a beadott kérelmeket, sőt aktívan támogatja a kérelmek átvételét, esetleg kitöltését. A döntési folyamatban a kérelemből elfogadás esetén segélytétel, ellenkező esetben elutasítási esemény készül. Minden ügyfélnél azonnal látható, hogy mikor adott be támogatási kérelmet, mikor kapta meg a kérdéses támogatást, illetve mikor, milyen okból került kérelme elutasításra.
- Környezettanulmány: minden bekért környezettanulmány teljes adattartalma tárolásra kerül a programban. A környezettanulmányokhoz érvényességi időszak rendelhető, így nyomon követhető az ügyfelek anyagi körülményeinek változása, hiszen a korábban érvényes környezettanulmányok is bármikor megtekinthetők.
- Figyelmeztetés: az ügyintézőknek lehetőségük van figyelmeztetéseket rögzíteni az egyes ügyfelekhez. Ugyanúgy - mintha beírnák az asztali naptárjukba - bejegyezhetik, hogy melyik napon, milyen tennivalójuk van az ügyféllel kapcsolatban. Az adott napon a program, elindításakor figyelmezteti a kezelőt az aznapi feladatokra.
Határozatok készítése
A Webszociálpolitika program segítségével elkészíthetők a támogatási eseményekhez kapcsolódó határozatok is. A rendszer a Microsoft Word szövegszerkesztő eszközzel készíti a határozatokat, mely biztosítja a határozatok gyors és egyszerű készítését. A szövegszerkesztő program azonban nemcsak határozatok készítésére használható, hanem sima szövegszerkesztőként is működik, így egyéb levelek megírása is megoldható.

A Webszociálpolitika program makrókkal dolgozik, amely azt jelenti, hogy a programban rögzített összes adat automatikusan bekerülhet a határozat megfelelő részébe. (pl.: személyi adatok, segélyre vonatkozó adatok, megjegyzések, stb.) Így pillanatok alatt elkészülnek a határozatok. Természetesen lehetőség van egyéni indokolásra is. A határozatok a létrehozott határozat sablonok alapján készülnek.
A megadott pozíciókba a program behelyettesíti a kiválasztott esemény, illetve segélyezett megfelelő adatát, tetszőleges betűtípussal, betűmérettel, tetszőleges kivitelben. A szöveg megtekinthető, de megtekintés nélkül is nyomtatható. A határozatban tetszőleges kép, címer helyezhető el és általában a MS Word minden szövegkészítési eleme rendelkezésre áll.
(Fontos! A Microsoft Word szövegszerkesztő program nem képezi részét az általunk szállított rendszernek. Amennyiben a futtató számítógépen telepítve van, úgy a rendszer használja, amennyiben nincs telepítve, akkor a rendszer más eszközökkel készíthet határozatot.)
Utalási rendszer
A Webszociálpolitika program igényesen kidolgozott utalási rendszert tartalmaz. Már esemény szinten elkészülnek a segélyhez tartozó tervezett kifizetési tételek. Ezen tételek aztán - megfelelő jogosultság esetén - könnyedén változtathatók. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például megváltoztatható a rendszeres segély egy vagy több havi kifizetési tételének fizetési módja (általában postán utalják a segélyt, de csak a tárgyhavi tételt házipénztárból kívánják kifizetni).

A Webszociálpolitika program kezeli a visszaérkezett kifizetéseket, valamint a Pénzügyi analitika - Kintlévőségek programunkon keresztül lehetőség van a tévesen kifizetett támogatások visszafizetésének pénzügyi kezelésére.

Pénzügyi előirányzatok kezelése
A keretfogyasztás funkció rendszeres segélyek esetében természetesen a teljes terheléssel dolgozik, hiszen biztosítani kell teljes évre a kifizethető segélyösszeget.

Kimutatások, listázások statisztikák
A kimutatások harmadik szintje a kiadott segélyek és támogatások listáinak szintje. Listázás előtt megadhatók a listázási feltételek. Szűrni lehet a segély kiadási, érvényességi, megszűnési, kifizetési idejére, a segély összegére, a segélyezett korcsoportjára, nemére, valamint a családban élő kiskorú gyermekek számára. Szűrhetjük az adatokat megadott összeg intervallumra is. A fenti feltételek egymástól függetlenül is megadhatók.

Egyfőre jutó jövedelmek eseményenkénti nyilvántartása
A Webszociálpolitika program eseményenként külön tárolja az adott támogatáshoz figyelembe vett egyfőre jutó jövedelmet. Ez nem csak azt teszi lehetővé, hogy az egyidejűleg több egyfőre jutó jövedelemmel dolgozzunk, hanem a későbbi visszakereséskor megmutatja a segély kiadásának körülményeit.
Adatbiztonság, jogosítási rendszer

Keresés az adatok között
A Webszociálpolitika programban rendezési, keresési funkció segíti az ügyintézők munkáját, több fajta feltétel megadását kínálva. Közvetlenül keresni a következő adatmezők tartalmára lehet: ügyfél neve, TAJ száma, Szig. Száma, állandó lakcíme, születési ideje, szakképesítése, "Mihez ért?" adatára, közgyógyellátási igazolvány száma, gyermek (családtag) neve illetve családazonosító sorszám. Az egyszerű keresés ablakban a fenti adatok valamelyike szerint lehet "csúsztató" keresést eszközölni. A "csúsztató" keresés azt jelenti, hogy a beírt adatot bárhol megtalálja a keresési mezőben. A rendszerben létezik egy un. "Komplex keresés" funkció is. Ezen ablakban egyidőben több mezőre lehet keresést kiadni. (Ki lehet például keresni a Kossuth Lajos utcában élő Kiss Pétert.)


Adatszűrés

Családkezelés (közös háztartásban élők)
A családrészletező ablakban láthatók a teljes családnak juttatott támogatások részletes adatai. Minden egyes családtag minden eseménye megjelenik, jelölve, hogy mely családtag részesült benne.

A program kezelése, rögzíthető adatok

Személy részletező ablak

Segély részletező ablak
Megadható a felülvizsgálat dátuma is. A részletező ablakból indítható a határozat készítése is.
A Webszociálpolitika program nyilvántartja, hogy adott támogatási formához milyen iratokat és dokumentumokat kell átvenni a segélyezettől. Jelzi, ha még nem minden dokumentum áll rendelkezésre. (Ettől még a segély kiadható). A segélyrészletező ablak második "fülén" a Fizetési adatok láthatók.
Itt a program előre megmutatja a tervezett kifizetési tételeket. Ezen tételek igény esetén felbonthatók, lehet váltani a hozzájuk tartozó fizetési módot, felvevőt, illetve vissza lehet őket tartani. (Jogosított - tehát tiltott - esemény esetén természetesen nem lehet módosítani a tervezett kifizetési tételeket.) Szürke szín jelzi a már kifizetett tételeket, sárgával van színezve a felosztott tételek időszak jelzése. Innen lehet kezdeményezni a támogatás házi pénztáros kifizetését. Amennyiben a hivatalban telepítve van az általunk készített Pénztári Program, úgy a fizetési információk átkerülnek a pénztárba, ahol kifizetésre kerülnek.
Kifizetés után a pénztár program visszaküldi a programnak a kifizetéssel kapcsolatos adatokat, mint a pénzfelvétel ideje, bizonylatszám, stb.
A Webszociálpolitika program képes az NRSZH Pénzbeli és Természetbeni ellátások Rendszerével (PTR) kommunikálni, mely során felküldésre kerülnek a szükséges adatok, a kommunikáció zárásaként, pedig megérkezik az Elbírálási azonosító. Az ablak alsó részében találhatók az NRSZH PTR kapcsolat mezői, melyek segítségével történik a programok kommunikációja.

Egyéb intézkedés részletező ablak

Elutasítás részletező ablak
A Webszociálpolitika program önálló eseményfajtaként kezeli az elutasításokat. Elutasításnál tárolja a jogszabályi hivatkozást, az elutasításhoz tartozó indokolást valamint az intézkedéskor alapul vett egyfőre jutó jövedelmet is. Az ablak alsó részében találhatók az NRSZH PTR kapcsolat mezői, melyek segítségével történik a programok kommunikációja.

Környezettanulmány részletező ablak

Támogatási formák paramétereinek megadása
A Webszociálpolitika program testre szabható az események szempontjából, mely által kezelhetővé válnak nemcsak a hivatal hatáskörébe hivatalosan tartozó segélyformák, illetve támogatások, hanem a program képes feldolgozni a helyi szociális rendeletnek megfelelő segélyezési struktúrát is. Az un. "speciális joggal" rendelkező ügyintéző helyben, számítástechnikai szakember segítsége nélkül tud új segélytípusokat felvinni, illetve a már meglevő típusokban változtatásokat végezni. Minden típusnál egy listában látszanak a támogatáshoz tartozó határozatminták. A határozatminták köre a felhasználó által szabadon bővíthető.
Megadandó a támogatási forma megnevezése és rövidítése, a fogyasztandó pénzügyi keret és beállítható, hogy a segélyezetteknél megadott "Fontos!!!" figyelmeztető szöveg e bizonyos támogatás kiadásakor megjelenjen-e. A segély fajtája lehet egyszeri, rendszeres és tervezett. Rendszeres segélynél be kell állítani, hogy hogyan kell számolni a törthónapra jutó segély összegét. Be lehet írni a segély alapértelmezett nettó összegét, ez lesz az összeg, amit a program automatikusan kiad egy adott típusú új segély esetében. Ugyancsak megadható az un. Minimális, illetve maximális összeg, az itt megadott értékeknél alacsonyabb illetve magasabb összegű segélyt a program nem hajlandó kiadni. Be kell jelölni, hogy a segélyforma szerepeljen-e a személyre vonatkozó éves keretfigyelésben, valamint, hogy a rendszer elfogadjon-e nulla összegű segélyt. Típusonként lehet megadni az adott segélyhez tartozó alap fizetési módot. Új segély kiadásakor alapértelmezésként e fizetési módot adja ki a rendszer, de természetesen ez az információ személyenként átírható.
A harmadik "fülön" adhatók meg a segélyre vonatkozó egyéb információk, mint a Statisztikai besorolás, illetve itt adhatók meg az OEP (Eü. szolgáltatásra jogosítás) adatai. Minden támogatási formához megadható, hogy milyen dokumentumok kellenek hozzá.

A program tulajdonságai röviden összefoglalva:
- átmeneti, rendszeres és tervezett segélyek egyszerű és gyors kezelése
- állami és helyi segélyformák
- egyéb intézkedések kezelése
- kérelmek és elutasítások kezelése
- környezettanulmány nyilvántartása időszakonként
- határozatok készítése makrók segítségével
- segélytípusok széleskörű paraméterezhetősége
- program széleskörű paraméterezhetősége
- PTR kommunikáció interfészen keresztül
- név és jelszó védelem
- eseményenként szabályozható ügyintézői jogosultságok
- változtatások teljes körű naplózása, nyilvántartása
- támogatások jogosíthatósága (KI/BE - kapcsolható)
- közös személy-, cím és intézmény állomány
- utca törzsállomány (IRSZ, település)
- kezdeti utalási cím felajánlásának beállíthatósága programszinten és személyenként is (állandó/tartózkodási)
- családkezelés
- családtagok segélyeinek megtekintése a családablakban
- szakképzettségre vonatkozó adatok kezelése
- egyfőre jutó jövedelem automatikus számítása (szűk és tágabb család illetve kézi adat)
- eseményenként tárolható egyfőre jutó jövedelem
- TAJ- és adó és bankszámlaszám CDV ellenőrzése
- információ a kiadott eseti segélyek összegéről személyenként és családonként (Éves keret nyomon követése)
- átfedő időszakokra rendszeres segély kiadására figyelmeztetés/tiltás
- személyi lap nyomtatása
- figyelmeztetések bevitele, megfelelő segélyformáknál kiadása
- fiktív lakcím kezelése, feltűnő megjelenítése
- cselekvőképességet korlátozó gondnokolt feltűnő megjelenítése
- "következő hozzányúlás" dátuma
- rendszeres segélyek összegének kötegelt emelése
- új esemény létrehozása az aktuális alapján
- egyszerű és komplex keresés
- rendezési funkció
- több fajta feltétel szerinti szűrési funkció és/vagy kapcsolattal
- kigyűjtések és listák készítése
- hatósági statisztika OSAP 1206
- OEP/MEP jelentés
- pénzügyi előirányzatok rögzíthetősége, fogyasztásának nyomon követhetősége
- támogatások kiutalásának kezelése (Postai floppy, OTP/Postabank/Raiffeisen Bank/CIB terminál, Electra, Házi pénztáros kifizetések)
- kifizetési tételek feloszthatósága (előleg, részkifizetés)
- kötelező levonások kezelése
- visszaigénylések kezelése
- fogyatékos családtagok megjelölése
- létező személy alapos ellenőrzése új bevitelkor (születés ideje, anyja neve stb.)
- beállítható minimum és maximum utalási összeg (programszinten, utalásonként is)
- korábbi utalási állományok archív naplózása
- manipulálhatatlan kifizetések lista
- korábbi kifizetési állományokban szereplő tételek megtekinthetősége